253720.jpgMTV3 aloittaa uuden, miehille suunnatun MAX-kanavan. Yhtiö lupaa näyttävässä lehtimainoksessaan, että kanavalla ei tulla näkemään "kikattavia seksuaalivähemmistöjä".

MAX-kanavan tuottaja Maria Monti arvelee, että "ronskia äijähuumoria" sisältävä mainos ei kasvata ennakkoluuloja homoja kohtaan. Ei varmaankaan.

- Miesten huumori perustuu sille, että jostakin tehdään vitsiä. Joillekin tämä aukeaa, toisille ei.

Jaaha. Naisten huumori perustuu taas sille, että mille?

Eilen kävelin mieheni kanssa kirjakaupassa isänpäivälahjoja esittelevän hyllyn ohi. Fundamentalisti luetteli kirjojen nimiä ja tuhahti: "Tässä ovat sitten miesten mielenkiinnon kohteet?" Hylly oli täynnä politiikkaa ja sotaa käsitteleviä kirjoja. MTV3 kertoo esittävänsä MAX-kanavalla mm. formuloita, metsästystä ja sotadokumentteja.

Popedaa ja Bryan Adamsia

Vierastan sukupuoleen liittyvää yksioikoisuutta myös naisille suunnatuissa medioissa. Voisin lukea enemmänkin akkainlehtiä, mikäli niistä karsittaisiin reilulla kädellä kampauksia, meikkejä ja vaatteita käsitteleviä osioita. Lisäksi toivotan laihdutusvinkit ja testaa itsesi -höpöt sinne, minne päivä ei paista. Itse asiassa en tarvitse NAISTENlehteä. Kaipaisin oikeastaan HS:n Kuukausiliitteen kaltaista, viikottain ilmestyvää yleisaikakauslehteä. Siinä saisi olla sota-, urheilu-, ihmissuhde- ja muotijuttuja. Ja mieluiten myös kaikkea muuta ilman sukupuolittunutta, opettavaa otetta ("Jumppaa nyt itsesi kesäkuntoon").

En halua uskoa, että tehokkain tapa tehdä menestyvää mediaa on kohdistaa se naisille tai miehille. Omassa elämäpiirissäni naisten ja miesten kiinnostuksen aiheet eivät ole valovuosien päässä toisistaan. En väitä, etteikö mitään eroavaisuuksia olisi, mutta en usko niiden olevan niin määrääviä kuin markkinaihmiset ajattelevat. Nykyään kun yhdenmukaisuuden paine on vähän hellittänyt, sekä miehillä että naisilla on lupa kiinnostua asioista, jotka aiemmin on mielletty vastakkaisen sukupuolen hommiksi. Ei ole esimerkiksi lainkaan harvinaista nähdä vaatekaupassa nuoria miehiä sovittelemassa vaatteita ja kommentoimassa toistensa valintoja. MTV3:n MAX-kanava ei varmasti ole näitä miehiä varten.

Myös Sanoma-konsernin uusilla radiokanavilla karsinajakoon vielä luotetaan. Toimilupien myöntämisen yhteydessä kerrottiin, että Rock FM on suunnattu miehille ja Lady FM naisille. Anna kun arvaan. Rockilla soitetaan Popedaa ja kerrataan urheilutuloksia. Ladylla soitetaan Bryan Adamsia ja tutustutaan aromaterapiaan.