MTV3
aloittaa uuden, miehille suunnatun MAX-kanavan. Yhtiö lupaa näyttävässä
lehtimainoksessaan, että kanavalla ei tulla näkemään "kikattavia
seksuaalivähemmistöjä".
MAX-kanavan tuottaja Maria Monti arvelee, että "ronskia äijähuumoria" sisältävä mainos ei kasvata ennakkoluuloja homoja kohtaan. Ei varmaankaan.
- Miesten huumori perustuu sille, että jostakin tehdään vitsiä. Joillekin tämä aukeaa, toisille ei.
Jaaha. Naisten huumori perustuu taas sille, että mille?
Eilen kävelin mieheni kanssa kirjakaupassa isänpäivälahjoja esittelevän
hyllyn ohi. Fundamentalisti luetteli kirjojen nimiä ja tuhahti: "Tässä
ovat sitten miesten mielenkiinnon kohteet?" Hylly oli täynnä
politiikkaa ja sotaa käsitteleviä kirjoja. MTV3 kertoo esittävänsä
MAX-kanavalla mm. formuloita, metsästystä ja sotadokumentteja.
Popedaa ja Bryan Adamsia
Vierastan sukupuoleen liittyvää yksioikoisuutta myös naisille
suunnatuissa medioissa. Voisin lukea enemmänkin akkainlehtiä, mikäli
niistä karsittaisiin reilulla kädellä kampauksia, meikkejä ja vaatteita
käsitteleviä osioita. Lisäksi toivotan laihdutusvinkit ja testaa itsesi
-höpöt sinne, minne päivä ei paista. Itse asiassa en tarvitse
NAISTENlehteä. Kaipaisin oikeastaan HS:n Kuukausiliitteen kaltaista,
viikottain ilmestyvää yleisaikakauslehteä. Siinä saisi olla sota-,
urheilu-, ihmissuhde- ja muotijuttuja. Ja mieluiten myös kaikkea muuta
ilman sukupuolittunutta, opettavaa otetta ("Jumppaa nyt itsesi
kesäkuntoon").
En halua uskoa, että tehokkain tapa tehdä
menestyvää mediaa on kohdistaa se naisille tai miehille. Omassa
elämäpiirissäni naisten ja miesten kiinnostuksen aiheet eivät ole
valovuosien päässä toisistaan. En väitä, etteikö mitään eroavaisuuksia
olisi, mutta en usko niiden olevan niin määrääviä kuin markkinaihmiset
ajattelevat. Nykyään kun yhdenmukaisuuden paine on vähän hellittänyt,
sekä miehillä että naisilla on lupa kiinnostua asioista, jotka aiemmin
on mielletty vastakkaisen sukupuolen hommiksi. Ei ole esimerkiksi
lainkaan harvinaista nähdä vaatekaupassa nuoria miehiä sovittelemassa
vaatteita ja kommentoimassa toistensa valintoja. MTV3:n MAX-kanava ei
varmasti ole näitä miehiä varten.
Myös Sanoma-konsernin
uusilla radiokanavilla karsinajakoon vielä luotetaan. Toimilupien
myöntämisen yhteydessä kerrottiin, että Rock FM on suunnattu miehille
ja Lady FM naisille. Anna kun arvaan. Rockilla soitetaan Popedaa ja
kerrataan urheilutuloksia. Ladylla soitetaan Bryan Adamsia ja
tutustutaan aromaterapiaan.
torstai, 9. marraskuu 2006
Kommentit