Olen minäkin sen verran ikääntynyt, että välillä pitää pysähtyä pohdiskelemaan ajan kulumista. Eilen taivastelimme kollegan kanssa, kuinka kauan on 1980-luvusta.  

Mitä paljon parjatulla vuosikymmenellä tapahtui? Minun ensimmäinen oikea, ei-valokuvista poimittu muistikuvani löytyy noin vuodelta 1982. Olimme perheeni kanssa muuttamassa pois jyväskyläläisestä kerrostalosta. Muuttoauto odotti pihalla ja minä retuutin kolmipyöräistäni kyytiin. Samalla selitin kavereilleni, että nyt me muutetaan pois.

Muutimme lähellä Jyväskylää sijaitsevaan maalaispitäjään, jonne vanhemmat olivat ryhtyneet rakentamaan taloa. Alkuajat asustimme pihalla asuntovaunussa, kun mökki ei ollut vielä aivan valmis.

Minun 1980-lukuni koostuu mm. seuraavista asioista:

1. Seurakunnan päiväkerhosta, jossa olin joko mustikka tai mansikka.

2. Hiihto- ja potkurimatkoista muutaman kilometrin päässä sijaitsevaan kouluun. Matkat naapurin lasten kanssa kestivät aina pitkään, välillä piti ottaa matsi lumisotaa, tehdä lumienkeleitä tai tirskua hassuja juttuja.

3. Lomamatkoista Espanjaan ja Neuvostoliittoon. Jälkimmäinen reissu suuntautui Mustanmeren rannalle. Söimme grillattua kanaa, jota sai ostaa hotellin aulan kaupasta. Ei ollut lintuinfluenssa mielessä.

4. Kesälomista mummolassa. Yöllä vessa-asiat toimitettiin laskiämpäriin keittiön nurkalla. Ei siinä ollut mitään kummallista.