Istuimme eilen iltaa "tuttavapariskunnan" kanssa. En laittanut sanaa lainausmerkkeihin siitä syystä, että väleissämme olisi mitään kurjaa. Tuttavapariskunta nyt vain on sellainen ilmaisu, jota ei voi täysin vakavasti käyttää. Itse asiassa sitä voi käsittääkseni käyttää vain ihminen, joka itsekin on pariskunnan osapuoli. Vai onko yhdelläkään sinkulla "tuttavapariskuntia"?

Keskustelimme, söimme hyvin ja joimme hyvin. Parisuhteen myötä tällaiset illat ovat elämässäni entistä yleisempiä. Joskus sinkkuaikoina suhtauduin hyvinkin kriittisesti mielestäni aikuiskivaan, tekohauskaan parisuhdetoimintaan. En lähtenyt kovin herkästi mökkireissuille, joihin osallistui minun lisäkseni vain pariskuntia. Nykyään tietysti olen vapaamielisempi. Tosin vieläkään en voi sietää pariskuntailtoja, jotka päätyvät siihen, että se sama pari ryhtyy riitelemään mistä hyvänsä triviaalista asiasta. Muut katsovat tilannetta vierestä vaivaantuneina.

Onneksi eilen oli toisenlainen ilta. Oli mukavaa. Tosin minulle jäi epäily, että olen taas puhunut aivan liikaa. Olen ylipäätään innostunut keskustelemaan kaikenlaisista yhteiskunnallisista asioista. Luulenpa, että monen mielestä aivan liian innostunut keskustelemaan ja kailottamaan näkemyksiäni. Olen kahteenkymmeneenkahdeksaan ikävuoteen mennessä aikuistunut sen verran, että minun ei enää tarvitse ottaa kantaa edes joka toiseen maailman asiaan. Kuitenkin, yhä useammin alkoholipitoisia illanviettoja seuraavina aamuina mieleen hiipii hävettävä epäilys, että olen viisastelullani venyttänyt kanssajuhlijoiden kärsivällisyyden rajoja.

Taidetta tai taidetta ilman aivoja

Annie Lennox laulaa televisiossa Live8 -konsertissa Why -kappalettaan. Kylmät väreet kulkevat pitkin selkää. Tässä taitaa olla juuri se kohta, mikä erottaa musiikkitaiteen musiikkituotteesta. En tunnusta mitään uskoa, mutta joskus hienoa musiikkia kuunnellessa on vaikea kuvitella, että pelkkä evoluutio ja jonkinmoinen sattuma olisi antanut ihmiselle kyvyn moiseen.

En ole täysin vakuuttunut, johtaako Live8 mihinkään African köyhyysongelmien suhteen. Kun konsertit pidettiin kesällä, ilmassa oli jonkinlaista toiveikkuutta. Nyt tuntuu, että se oli yksi ihmisten joukkoinnostus, joka meni muiden samanlaisten tapaan ohi. Onkohan kukaan tehnyt tutkimusta tämänkaltaisten, viihteellisten massaprojektien tavoitteiden toteutumisesta?