99702.jpgIltalehden lööpin mukaan Jari Sillanpää tunnustaa Image-lehdessä ryyppävänsä kuin sieni. Olin yllättynyt tiedosta, koska luulin juuri lukeneeni kyseisen jutun Imagesta.

Minulle jäi lukukokemukseni pohjalta sellainen kuva, että Sillanpää hoitaa keikkansa tunnollisesti ja hänellä on koko kesänä vain yksi vapaa lauantai. Tuolloin hän aikoo juhlia ystäviensä kanssa, mutta ei sentään korkkaa vielä iltapäivällä. Sillanpää jopa ilmoittaa leikillisesti paheksuvansa iltapäiväkaljottelevia ystäviään. Tämä oli siis muistikuvani, mutta olin varmasti ymmärtänyt väärin, koska Iltalehdellä on toista tietoa. Tulin kaupasta kotiin ja nappasin Imagen käsittelyyni uudelleen.

Olin melkein oikeassa, paitsi siinä, että artikkelista todella löytyy lause "ryyppään kuin sieni silloin, kun siihen rupean". Iltalehden lööppi ei siis valehtele, se vain jättää kertomatta, kuinka usein Sillanpää kenties ryyppyhommiin rupeaa.

Vaikka Iltalehti vihjaa muuta, kyse ei ole tilitysjutusta, vaan Sillanpää on yksi haastateltava julkkisten kesänviettoa käsittelevässä juttukokonaisuudessa. Voin kuvitella, että häntä hämmästyttää nähdä oma naamansa alkoholismiin viittaavan lööppitekstin vieressä.

Olenkohan ainoa, jonka mielestä iltapäivälehtien lööppitekstit ovat menneet ihan mahdottomiksi? Hetken jo ajattelin, että nyt minä kyllä soitan jonnekin. En sitten soittanut, mutta lähetin kyllä paheksuvia ajatuksia lööppimaakareiden suuntaan. Tiedän jo, mitä he vastaisivat minulle. "Ei se ole valehtelemista, jos jättää jotain kertomatta". Ja lööppiin ei kaikkea saa mahtumaan, kun on niin pikkuinen tila siinä.

Minäkin keskustelin Fundamentalistin kanssa taannoin siitä, kuinka jakaisimme omaisuutemme avioeron tullessa. Jos olisin julkimo, olisi kai oikein kirjoittaa lööppiin "Justiina ja Fundamentalisti pohtivat avioeroa". Siinähän ei tarvitse mainita, että keskustelu käytiin hekotellen ja pussaillen.

Talousalan ihmisenä Fundamentalisti selitti minulle avioehtoa tekemättömien puolisoiden omaisuuden jakoa esimerkin kautta. Muistankohan sen nyt oikein? Jos Fundamentalisti omistaa pesukoneen ja minä pesukiulun, hänen pitää periaatteessa antaa minulle tasoitusta, koska kiulu on vähempiarvoinen. Mutta jos Fundamentalisti on ostanut pesukoneen lainalla, jota ei ole lyhennetty, saatan joutua antamaan hänelle osan rupuisesta kiulustani. Se ei tunnu oikeudenmukaiselta, mutta kuten todettua, elämä on jotain muuta.